ماشین آلات نساجی

خشک کن تامبلر سالواده ایتالیا

شرکت سالواده در سال 1967 در کومو ایتالیا که به مرکز چاپ دیجیتال جهان معروف است تأسیس و امروزه با بیش از 50 سال سابقه تولید انواع خشک‌کن‌های صنعت نساجی، یکی از معتبرترین شرکت‎های فامیلی سازنده این‌گونه تجهیزات در دنیا است.

موفقیت آقای سالواده در تولید استیمر( تثبیت پس از چاپ) و خشک‌کن‌های تامبلر و تبدیل نام این شرکت به یکی از مطرح ترین نام‌ها در دنیا، به جهت تفکر اصل گرایی است. علم، سابقه و سال‌ها تجربه فعالیت متمرکز ایشان در تولید انواع خشک‌کن‌ها، کلید این موفقیت است.

در این بخش، به مزایای دستگاه خشک‌کن تامبلر شرکت سالواده پرداخته شده است.

در صنعت نساجی، ماشین‌های تامبلر و انواع خشک‌کن‌ها به عنوان دو ماشین تکمیل پارچه جداگانه با دو کارکرد مجزا شناخته می‌شودند. عموماً ماشین تامبلر را برای حوله و پارچه‌های کشباف مناسب می‌دانند و خشک‌کن هم که مصارف متعددی در این صنعت دارد.

ولی امروزه، وجود خشک‌کن تامبلر جهت افزایش کیفیت پارچه و کاهش هزینه تولید در هر نوع پارچه ای یک ضرورت است. با اطمینان میتوان گفت تمامی پارچه‌های جین مطرح در دنیا، از ماشین خشک‌کن تامبلر عبور کرده‌اند.

ماشین خشک‌کن تامبلر شرکت سالواده، یک ماشین با چهار کارکرد هم زمان است.

  • خشک کردن پارچه
  • شرینک (آبرفت) پارچه و تثبیت ابعاد
  • بهبود چشمگیر زیردست پارچه
  • تمیز کردن پارچه

 

خشک کردن پارچه:

یک دستگاه یک قلو خشک‌کن تامبلر سالواده قادر به خشک کردن 7 تن پارچه در روز بر اساس 22 ساعت کار روزانه می‌باشد.

میدانیم که در دمای ثابت، هر چه حجم هوای در گردش بیشتر باشد، عملیات خشک کردن سریعتر صورت می‌پذیرد. در روزی که وزش باد داشته باشیم، لباس روی بند سریعتر خشک می‌شود. این اصل ساده، نقطه قوت دستگاه Mach 5 سالواده نسبت به ماشین‌های مشابه در بازار است. تجربه آقای سالواده در تولید خشک‌کن ها به کمک او در طراحی و ساخت Mach 5  آمده که اساس عملیات خشک کردن در این ماشین، حجم زیاد هوای در گردش در مقابل حرارت است. گرچه حرارت قابل تنظیم این دستگاه تأثیر به سزایی در این عملیات دارد ولی وظیفه اصلی بر عهده هوای در گردش است. حجم گردش متوسط 40.000 متر مکعب هوا با سرعت 150 کیلومتر بر ساعت این مهم را انجام می‌دهد.

این امر باعث کاهش انرژی مصرفی این ماشین در مقابل انواع موجود در بازار است که هزینه تمام شده این عملیات را به شدت کاهش می‌دهد.

اصطکاک ایجاد شده در زمان لرزش پارچه، باعث ایجاد حرارت می‌شود. این حرارت داخلی در خشک کردن پارچه تأثیر دارد و این یکی دیگر از دلایل کاهش مصرف انرژی در این ماشین است. مقدار انرژی مورد نیاز این دستگاه تنها 100.000 کیلو کالری بر ساعت است که در نوع خود بی‌نظیر است.

قابلیت تنظیم مقدار رطوبت پارچه در زمان خروج از دستگاه ، لطافت زیردست پارچه و مقدار آبرفت به راحتی قابل تنظیم و کنترل است.

شرینک یا آبرفت پارچه و تثبیت ابعاد:

به جهت ضربه وارده بر پارچه در حرارت و رطوبت تنظیمی در طول عملیات، بافت پارچه به ساختار اصلی خود بازمی‌گردد و عملیات آبرفت بصورت طبیعی صورت می‌پذیرد. مقدار آن بر اساس نیاز، به راحتی قابل تنظیم است.

بهبود زیر دست پارچه:

پارچه با نیروی باد از دریچه ای به دریچه دیگر در حال رفت و برگشت است و با تنظیم فشار باد، سرعت حرکت و تنظیم فضای دریچه، مقدار ضربه به پارچه کم و زیاد می‌شود و با کنترل آن، مقدار تأثیر عملیات در بهبود زیر دست پارچه کنترل می‌شود.

تمیز کردن پارچه:

در طول عملیات، الیاف اضافی و به اصطلاح مرده و ذرات آلودگی فیزیکی روی پارچه جدا شده و توسط یک فیلتر دوار جذب و به بیرون ماشین منتقل می‌شود. این عملیات تأثیر بی‌نظیری در کیفیت عملیات چاپ علی الخصوص چاپ دیجیتال دارد.

 

در پایان، مزایای زیر را برای خشک‌کن تامبلر شرکت سالواده در مقابل انواع موجود در بازار می‌توان نام برد:

  • یک ماشین برای 4 منظور : خشک‌کن، افزایش کیفیت زیر دست بدون استفاده از مواد شیمیایی، آبرفت پارچه و تمیز کردن فیزیکی آن
  • قابلیت استفاده خارج از خط تولید پیوسته بصورت ماشین تک و قابلیت استفاده در خط پیوسته تولید
  • امکان متصل کردن تا 4 دستگاه به یکدیگر برای افرایش سرعت و حجم تولید در خطوط پیوسته
  • کاهش چشمگیر هزینه عملیات به جهت سیکل بسته دستگاه و فیلتر هوای مصرفی و استفاده مجدد از هوای موجود که قبلاً گرم شده و در صورت نیاز رطوبت به آن تزریق شده
  • مصرف پایین انرژی به جهت استفاده از حجم بالای هوا برای عملیات خشک کردن، به جای استفاده از حرارت
  • استفاده از فیلتر گردان با قابلیت تمیزکاری اتوماتیک( Self-Cleaning )، در نتیجه تمیزی پارچه خروجی
  • دستگاهی کوچک از نظر ابعاد( طول حدود 5 متر ) ، سرمایه گذاری اندک ولی ارزش افزوده کیفی و اقتصادی بالا
  • افزایش قدرت رقابت تولیدات در بازار