انواع چاپ

انتخاب شابلون مناسب: یک استراتژی کلیدی در چاپ پارچه

ماشین چاپ روتاری، تکنولوژی چاپ رنگ‌های زنده و طرح‌های متنوع در انواع پارچه بوده است. امروزه، با وجود محبوبیت روز افزون ماشین‌های چاپ دیجیتال، ماشین‌های چاپ روتاری پیشرفته، کنترل کاملی بر فرآیند چاپ برای طرح‌های گرافیکی بی حد و مرز را امکان پذیر می‌سازد. تصویر زیر نمونه‌هایی از طرح‌های چاپ شده روی پارچه توسط ماشین چاپ روتاری پیشرفته است.

برای تبدیل طرح‌های پیچیده به چاپ پارچه‌ای با بالاترین کیفیت، اپراتورها و مدیران چاپ باید شابلونی درست را برای طرح انتخاب کنند. در این مقاله، ملاحظات ضروری در انتخاب شابلون را تشریح می‌کنیم.

درک مشخصات شابلون

انتخاب شابلون صحیح مستلزم درک مشخصات مختلفی از شابلون می‌باشد:

  • وضوح و مش: هر چه تعداد مش بیشتر باشد، کیفیت چاپ بهتر می‌شود. در حالی که بسیاری از شرکت‌های چاپی از شابلون‌هایی با مش 125 استفاده می‌کنند، شما برای دستیابی به وضوح و شبکه رستری بهتر برای طرح‌های پیچیده مانند اشکال هندسی، طرح‌های کوچک و ظریف و ترام(سایه روشن) به یک شابلون با مش بیشتر نیاز دارید.
  • ضخامت شابلون: هرچه ضخامت شابلون بیشتر باشد دوام بیشتری دارد و در برابر آسیب‌هایی همچون چروک و شکستگی مقاومت بیشتری نشان داده که در نتیجه طول عمر آن افزایش می‌باید. به این ترتیب می‌توان با آن شابلون متراژ چاپ بیشتری داشت.
  • فضای باز: فضای باز، درصد باز بودن شابلون و میزان جریان خمیر چاپی که می‌تواند از آن عبور کند را توصیف می‌کند. این مورد سرعت روند چاپ و نفوذ رنگ را نیز تعریف می‌کند. به عنوان مثال، یک شابلون با فضای باز بالا برای طرح‌هایی مناسب است که نیاز به نفوذ رنگ بیشتری دارند. در حالی که فضای باز پایین تر برای چاپ سطحی‌تر ترجیح داده می‌شود.
  • شکل سد شابلون(شکل حفره‌ها)

همه شابلون‌ها به یک شکل ساخته نمی‌شوند. فرآیند ساخت شابلون امکاناتی را برای شکل دادن به سدهای ساختار شبکه‌ای آن می‌دهد. برای مثال، هر چه شکل این سدها مخروطی تر باشد، جریان خمیر چاپ با فشار کمتر تیغه از شابلون عبور می کند و در نتیجه کنترل بهتری در زمان چاپ به ارمغان می‌آورد (برای مثال، ساختار تکنولوژی نوا در شرکت اشتورک که در شکل زیر نشان داده شده است).

آخرین فناوری شابلون‌های شرکت اشتورک، OrtaScreen می‌باشد (مراجعه شود به نسخه شماره 66 مجله نساجی موفق)، که جریان عبور خمیر چاپ به واسطه لبه‌های برآمده سدها از بقیه شابلون‌ها نیز بیشتر می‌باشد.

اپراتورها و مدیران چاپ، باید شناخت درستی از موارد فوق الذکر داشته باشند تا بتوانند شابلون درستی را برای چاپ خود انتخاب کنند. پیدا کردن تعادل مناسب بین سرعت، هزینه و کیفیت بسیار مهم است. به عنوان مثال: آیا چاپ یک طرح مستعد مشاهده موره ( Moiré )است؟ راه حل، انتخاب یک شابلون مناسب با ساختار شبکه‌ای که تداخلی با طرح نداشته باشد. آیا خطوط باریک برای طرح شما ضروری است؟ در این مورد، مش، وضوح و همچنین ساختار و شکل سد شابلون اهمیت پیدا می کند.

توصیه ای جهت انتخاب شابلون برای انواع طرح

طرح‌های متنوع و شگفت انگیزی را  که می‌توان با ماشین های چاپ روتاری عملیاتی کرد:

  1. طرح‌های ترام (سایه روشن) تک رنگ:

چاپ ترام که عموما برای صنعت مد و ملزومات خانگی استفاده می‌شود، مستلزم شابلون‌هایی با مش بیشتر (حدود 165 و 195)، منحنی حکاکی صحیح و ساختار شبکه‌ای که با طرح تداخل نداشته باشد، می‌باشد. این شابلون‌ها کمک می‌کنند تا بر چالش‌های چاپ سایه روشن همچون اثر موره(Moiré)، سفیدک‌ها و تناقض در تناژ رنگ‌ها غلبه کنید.

2 . طرح‌های واقعی از عکس ها :

با وجود اینکه امروزه اکثر طرح‌های واقع گرایانه عکس‌ها به صورت دیجیتالی چاپ می‌شوند، چاپ این طرح‌ها (CMYK) با ماشین‌های روتاری نیز امکان پذیر می‌باشد. این امر نیازمند یک شابلون با توان رزولوشنی بالا و همچنین دانش و مهارت جداسازی بالای اوپراتور می‌باشد.

این دانش در زمانی که فایل طرح‌ها بزرگ‌تر باشد، ارزشمندتر می‌شود و همچنین می‌تواند وضوح را کاهش دهد و بر وضوح و مرز طرح‌ها و تعریف چاپ نهایی تاثیر گذارد.

عکس رنگی

3 . طرح‌های 6/7 رنگ مسطح:

چاپ‌های مسطح به شابلون‌هایی بدون چروک و فضای باز مناسب نیازمند است. انتخاب شابلونی با ضخامت و مش درست با تکنولوژی نوا، ثبات رنگ روی پارچه را بهبود می‌بخشد. استفاده از شابلونی با فضای باز مناسب امری حیاتی است که می‌تواند یکنواختی رنگ در سطح میکرو را تضمین کند. به این منظور، پیشنهاد شرکت اشتورک شابلون نوا با مش 135 می‌باشد.

4 . طراحی سایه روشن:

به طور سنتی به ازای هر ترام کامل، یک شابلون مورد نیاز بود، اما با استفاده از سایه روشن می توان چندین تن را با یک شابلون خلق کرد، در بعضی موارد تا 7 تن. این مزیت اقتصادی با استفاده از شابلون مناسب، تنظیمات رستر و کالبراسیون فرایند شابلون سازی و یا حکاکی بر روی آن بدست می‌آید.

5 . طراحی کانتورینگ (طراحی طرح کلی):

در این نوع از طراحی‌ها، فقط خطوط نشان داده می‌شوند. در بیشتر موارد، خطوط به رنگ سیاه چاپ می‌شوند و طرح کلی به عنوان یک عنصر طراحی استفاده می‌شود. در این تکنیک می‌توان با استفاده از دو شابلون برای ایجاد سه رنگ مختلف استفاده کرد: دو رنگ اصلی (آبی و زرد) و یک رنگ همپوشانی (سبز). شابلون کاملا گرد و کنترل فرایند چاپ برای خلق درست این اثر الزامیست. شرکت اشتورک می تواند با ارائه راه حل و دانش، از طراحی تا چاپ پارچه به شما کمک کند.

6 . چاپ سه بعدی:

این تکنیک که اغلب در صنعت کاغذ دیواری استفاده می‌شود، در آینده‌ای نزدیک راه خود را به صنعت نساجی نیز باز می‌کند. شابلون‌ها برای چاپ سه بعدی نیازمند به لاکی با ضخامت بیشتر می‌باشند.

داشتن استراتژی جهت انتخاب شابلون درست برای موفقیت در چاپ و همچنین درک مشخصات شابلون و چگونگی تاثیر آن بر کیفیت نهایی چاپ برای تکرار طرح‌های مشتریان در سطحی بالا و کارآمد امری ضروریست.

با استفاده از شابلون مناسب، می‌توان طیف وسیعی از طرح‌ها را زنده کرد. برای دستیابی به کیفیت چاپی بی نظیر، صرفا طراحی خوب و شابلون ملاک نیست، کنترل کل فرایند چاپ، از طراحی گرفته تا ماشین آلات شابلون‌سازی حائز اهمیت می‌باشند.

در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر، با شرکت مانا شگرد پایا، نمایندگی شرکت اشتورک در ایران تماس بگیرید.

برای مطلع شدن از آخرین مطالب
ایمیل خود را وارد کنید!

اکنون دیدگاهی اضافه کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *