هزینه چاپ دیجیتال پارچه: 5 هزینه پنهان و سؤالاتی که باید بپرسید

در این مقاله توضیح می‌دهیم که چرا هزینه کل پروسه چاپ، مهم‌ترین فاکتور هنگام خرید دستگاه چاپ دیجیتال پارچه است و چه هزینه‌های پنهانی را باید در محاسبه کل هزینه چاپ دیجیتال در نظر گرفت.

امروزه چاپ دیجیتال، چالشی در میان انتخاب شرکت سازنده دستگاه، تکنولوژی بکار رفته، نوع و تولید کننده جوهر چاپ است. طبیعتاً یکی از اولین ویژگی‌هایی که خریداران به آن توجه می‌کنند، قیمت دستگاه یا رنگ دیجیتال است. متأسفانه اغلب خریداران هنگام انتخاب یک دستگاه یا رنگ مصرفی آن، فقط قیمت خرید کالا را در نظر می‌گیرند و فراموش می‌کنند هزینه‌های دیگری که با راه‌اندازی دستگاه همراه است را مورد نظر قرار دهند. در واقع  هزینه چاپ شامل جمعی از عوامل است از جمله ماشین چاپ، رنگ مورد نیاز بر اساس تکنولوژی، اپراتوری و تکمیل پارچه که به ندرت مورد توجه قرار گرفته می‌شوند. جمیع این هزینه‌ها، قیمت واقعی چاپ است که باید در تصمیم نهایی خرید،  مورد نظر قرار گیرند.

هزینه پنهان چاپ دیجیتال

همان‌طور که اشاره شد، «هزینه‌های پنهان» زیادی وجود دارد که قیمت کل چاپ دیجیتال منسوجات را تعیین می‌کند. به خرید یک ماشین چاپ دیجیتال فکر می‌کنید؟ مطمئن شوید که تصمیم خود را بر اساس هزینه کل چاپ توسط یک دستگاه می‌گیرید تا بعد با هزینه‌های غیرمنتظره غافلگیر نشوید.

در زیر فهرستی از هزینه‌های پنهان/جانبی چاپ دیجیتال را مشاهده می‌کنید که معمولاً هنگام نمایش محصول در نمایشگاه‌ها یا در جلسات مذاکره فروش مورد توجه قرار نمی‌گیرند:

فاکتور تصمیم‌گیری 1: سرعت چاپ

هزینه پنهان: چه کیفیتی را با چه سرعتی میتوان چاپ کرد؟

در هنگام انتخاب یک دستگاه چاپ دیجیتال، مردم اغلب تصمیم خود را بر اساس حداکثر سرعت چاپ تعیین می‌کنند.

تولیدکنندگان پرینتر نمونه‌هایی از بالاترین کیفیت را نشان می‌دهند و کمی بعد به حداکثر سرعت دستگاه اشاره می‌کنند، اما فراموش می‌کنند به این نکته اشاره کنند که در بالاترین سرعت نمی‌تواند کیفیت نشان‌داده‌شده را ارائه داد.

هر چاپگر دارای سرعت‌های مختلفی است که هر سرعت، کیفیت چاپ متفاوتی دارد.

یک دستگاه چاپ برای اینکه بتواند نتیجه‌ای باکیفیت ارائه دهد، به چهار یا حتی هشت پاس(رفت و برگشت) هد دستگاه نیاز دارد. این امر چهارتا هشت برابر کندتر از حداکثر سرعت ذکرشده در بروشور دستگاه است. دستگاه‌ها تنها در فرایند چاپ دو پاس یا یک پاس می‌توانند با حداکثر سرعت خود تولید کنند؛ به همین دلیل، چاپ با حداکثر سرعت همیشه باعث کاهش کیفیت می‌شود. زیرا دیگر هیچ پاسی(رفت و برگشتی) برای پوشاندن اشتباهات وجود ندارد. چاپ با سرعت بالا به‌خصوص در صنعت مد که نیازمند چاپ‌های دقیق و باکیفیت است، جای چندانی ندارد.

برای مقایسه دقیق بین دو چاپگر دیجیتال، باید دو نمونه که از نظر کیفیت با هم برابر هستند را در نظر گرفته و سپس تعیین کنید که هرکدام از چاپگرها آن را در چه سطحی از سرعت تولید کرده‌اند.  این تنها راه برای مقایسه واقع‌بینانه هزینه‌های چاپ دیجیتال منسوجات است؛ بنابراین سؤال واقعی این است: چاپگر در هر سطح از سرعت چه کیفیتی را تولید می‌کند؟

فاکتور تصمیم‌گیری 2:اطمینان از دستگاه

هزینه پنهان: چقدر برای سرویس و نگهداری می‌پردازید؟

قابل اطمینان بودن سازنده دستگاه عامل بسیار مهمی در انتخاب فروشنده دستگاه است. شما می‌خواهید یک چاپگر دیجیتال بخرید که بتوان روی آن حساب کرد. بااین‌وجود، طبیعی است که در برخی مواقع مجبور به استفاده از تیم خدمات و نگهداری فروشنده شوید. در اغلب موارد، این هزینه‌های اضافی هنگام ارزیابی قیمت چاپگر دیجیتال در نظر گرفته نمی‌شوند. مخصوصاً زمانی که فروشنده در منطقه شما نمایندگی ندارد و ارسال یک نماینده برای شما بسیار پرهزینه  است.

برای ایجاد یک تصویر دقیق از هزینه کل چاپ، سؤالات زیر را از خود بپرسید: ماشین از نظر اسم و رسم، در بازار چه آوازه‌ای دارد؟ چندسال گارانتی برای دستگاه چاپ دریافت می‌کنید؟ و درنهایت، هزینه‌های سرویس و نگهداری آن چقدر است؟

از طرفی، به‌خاطر داشته باشید که هر توقف برای سرویس به‌معنی قطع‌شدن تولید شما و -احتمالاً- چند متر ضایعات چاپ است؛ حتی قبل از اینکه متوجه شوید، چاپگر نیاز به تعمیر دارد؛ بنابراین حتی اگر خدمات محلی و ارزان باشد، باز هم برای شما به‌صرفه نیست.

چاپ دیجیتال پارچه

فاکتور تصمیم‌گیری 3: ویسکوزیته موردنیاز جوهرها

هزینه پنهان: در یک کیلوگرم جوهر چقدر رنگ وجود دارد؟

تمام هدهای چاپ نیازمند داشتن خواص فیزیکی خاصی در جوهر خود هستند (جوهر به معنای محصول مصرفی نهائی در دستگاه). یک مثال مهم از این ویژگی‌ها، ویسکوزیته جوهر است. برای به‌دست‌آوردن ویسکوزیته موردنظر،  باید مواد شیمیایی خاصی به جوهر اضافه شود. اگر ویسکوزیته بالاتری نیاز باشد، مواد شیمیایی بیشتری نیاز است. هر چه مواد شیمیایی بیشتری به جوهر اضافه شود، آب کمتری در آن وجود دارد. ازآنجایی‌که رنگ را فقط با حل‌کردن در آب می‌توان به جوهر اضافه کرد، جوهرهای دارای مواد شیمیایی بیشتر (و در نتیجه آب کمتر) حاوی رنگ کمتری خواهند بود.

به‌عبارت‌دیگر، اگر جوهر با چگالی بالا می‌خواهید، درواقع جوهر با سطح ویسکوزیته پایین نیاز دارید. این بدان معنی است که شما باید چاپگری را انتخاب کنید که هدهای آن به جوهر با ویسکوزیته کم نیاز دارند. ازطرفی، جوهر با سطح ویسکوزیته پایین به‌طورکلی عملکرد بهتری دارد. باتوجه‌به هزینه‌های چاپ دیجیتال منسوجات، انتخاب یک جوهر با سطح ویسکوزیته پایین می‌تواند تا 20 درصد در مصرف جوهر صرفه‌جویی کند. به همین دلیل، هنگام انتخاب یک جوهر دیجیتال جدید، مهم است که این سؤال را از خود بپرسید: هدهای چاپگر دیجیتال من به چه ویسکوزیته‌ای از جوهر نیاز دارند؟

فاکتورهای تصمیم‌گیری 4: مصرف جوهر

هزینه پنهان: وقتی چاپگر چاپ نمی‌کند چقدر جوهر استفاده می‌کند؟

یکی دیگر از عوامل تعیین‌کننده برای خرید چاپگر دیجیتال مصرف جوهر است. تولیدکنندگان ماشین چاپ می‌توانند با دقت بسیار بالا محاسبه کنند که چه مقدار جوهر برای چاپ یک طرح خاص مورد نیاز است و اکثر بسته‌های نرم‌افزاری مربوطه این اعداد را برای هر طرح ارائه می‌دهند. بااین‌حال، میزان جوهری که چاپگر هنگام چاپ‌نکردن استفاده می‌کند، در این عدد گنجانده نشده است.

قبل از شروع چاپ و مدتی پس از توقف، تقریباً هر چاپگری باید یک فلاش سریع انجام دهد تا مطمئن شود همه نازل‌ها باز هستند. این فلاش در موقعیت پارک هدها( محل توقف هد در زمان توقف دستگاه) اتفاق می‌افتد و مقداری جوهر با این فلاش هدر می‌رود. این همان هزینه مخفی جوهر است. از طرفی، در حین چاپ، دستگاه خودکار و به‌طور منظم نازل‌های خود را تمیز می‌کند تا مطمئن شود که همه نازل‌ها باز می‌مانند. این یک فرایند تمیزکردن سریع است که با انتقال هدهای چاپ برای مدت کوتاهی به موقعیت «پارک»، انجام می‌شود.

این چرخه تمیزکردن باعث می‌شود تا چاپگر از جوهر بیشتری استفاده کند. واقعیتی که اغلب هنگام نمایش محصولات ذکر نمی‌شود. علاوه‌بر این، هنگامی که چاپگر برای مدتی بیکار است (مثلاً در طول شب)، نیاز به شستشوی منظم هدهای چاپ دارد. در غیر این صورت خشک می‌شوند. این فرایند هم منجر به هدررفت جوهر می‌شود. به‌منظور جلوگیری از این اتفاق، برخی کاربران دستگاه را خاموش می‌کنند. در این صورت نیز طبق دستور دستگاه، در زمان خاموش‌کردن ابتدا نازل‌ها شسته می‌شوند و سپس درپوش آنها بسته می‌شود (جوهر هدر می‌رود). مجددا به‌محض روشن‌کردن دستگاه، هدها به‌طور خودکار (یا توسط اپراتور) شستشو داده می‌شوند تا اطمینان حاصل شود که همه نازل‌ها باز هستند. در نتیجه بازهم جوهر هدر می‌رود.

برای جلوگیری از این‌همه هدررفتن جوهر، تکنولوژی جدید شرکت اشتورک با نام Archer+ مجهز به فناوری چرخش مداوم جوهر تا صفحه نازل است. این فناوری تضمین می‌کند که جوهر به‌طور مداوم در گردش باشد تا از خشک‌شدن آن در نازل‌ها جلوگیری شود. این بدان معناست که چاپگری که برای مدتی غیرفعال بوده، برای شروع مجدد نیازی به چرخه فلاش ندارد که این امر باعث صرفه‌جویی قابل‌توجهی در جوهر (در نتیجه هزینه چاپ دیجیتال) طی یک ماه یا سال می‌شود. درواقع با روشن نگه‌داشتن چاپگر JAVELIN یا PIKE به‌نوعی در مصرف جوهر صرفه‌جویی می‌کنید. برای چاپگر دیجیتالی که مجهز به فناوری چرخش مداوم جوهر تا صفحه نازل نیست، مصرف واقعی جوهر اغلب 20 تا 30 درصد بیشتر است. بسیاری از تولیدکنندگان چاپگر به این خراب‌شدن جوهر اشاره نمی‌کنند، و در پشت این استدلال پنهان می‌شوند که مصرف جوهر عمدتاً بر اساس مارک و نوع جوهری که استفاده می‌کنید، تعیین می‌شود.

مصرف جوهر در چاپ دیجیتال پارچه

فاکتور تصمیم‌گیری 5: قابلیت اجرا

هزینه پنهان: چاپگر هرچند وقت یکبار باید چرخه تمیزکردن را انجام دهد؟

هنگام انتخاب نوع جدیدی از جوهر دیجیتال، چیزی که مشتریان به آن توجه می‌کنند، تراکم رنگ جوهر است. بااین‌حال، آنها اغلب متوجه نمی‌شوند که سهولت عبور جوهر از نازل، چه تأثیری بر فرایند کلی چاپ و کل هزینه چاپ دیجیتال منسوجات دارد. در بخش قبل توضیح دادیم که چرخه‌های تمیزکردن به معنای هزینه‌های پنهان جوهر است؛ زیرا هنگام تمیزکردن و باز کردن نازل‌ها جوهر مصرف می‌شود. وقتی جوهر دیجیتالی با قابلیت تزریق بالا انتخاب می‌کنید، دستگاه چاپ شما به عملیات تمیزکاری نازل کمتری نیاز دارد. چرخه تمیزکردن کمتر برابر است با چاپ بیشتر در ساعت و هدررفت کمتر جوهر.  این نشان می‌دهد که نوع جوهری که انتخاب می‌کنید، مستقیماً بر بهره‌وری دستگاه شما تأثیر می‌گذارد. به همین دلیل، سؤال مهمی که باید بپرسید این است: این جوهر نیازمند چند دوره تمیزکردن است؟ این جوهر بر متراژی که در یک ساعت چاپ کنید چه تأثیری می‌گذارد؟

برای مطلع شدن از آخرین مطالب
ایمیل خود را وارد کنید!

اکنون دیدگاهی اضافه کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *