چگونه می‌توان مطمئن شد که فایل‌های طراحی شما برای چاپ دیجیتال پارچه به‌درستی آماده شده‌اند

مهم‌ترین عامل در چاپ دیجیتالی روی پارچه، نتیجه آن است. آیا طرح همان‌طور که در نظر گرفته شده به نظر می‌رسد؟ هزینه چاپ بی کیفیت چقدر است؟

متأسفانه، اغلب خطاها تنها زمانی نمایان می‌شوند که طرح روی پارچه چاپ شده و اصطلاحا کار از کار گذشته است. در بیشتر مواقع دستگاه چاپ، مقصر چنین خطاهایی شناخته می‌شود. به‌خصوص زمانی که وضوح چاپ آن‌قدر بالاست که تمام خطاهای فایل بعد از چاپ قابل‌مشاهده هستند.

در واقع اشکال از ماشین چاپ نیست، دستگاه چاپ دقیقاً همان کاری را انجام می‌دهد که قرار است انجام دهد: چاپ فایل‌دیجیتال بر روی پارچه با حداکثر دقت ممکن و وضوح بالا!  فایل طرح اولیه می‌تواند سهم زیادی در بروز خطاهای چاپ داشته باشد. به‌عنوان ‌مثال کیفیت پخش فیلم قیصر به کارگردانی جناب آقای مسعود کیمیائی در یک تلویزیون قدیمی با آن بازی‌های درخشان، خوب به نظر می‌رسد، اما تماشای همان فیلم در یک تلویزیون مدرن 4k  امروزی همه مشکلات مربوط به کیفیت فیلم را آشکار می‌کند. به همین دلیل ما در این مطلب به بررسی خطاهای احتمالی فایل، نحوه جلوگیری و بازیابی آنها قبل از چاپ می‌پردازیم.

خطاهای قابل‌پیشگیری فایل در چاپ دیجیتال بر روی پارچه

به عنوان یک شرکت چاپ و تکمیل، فایل طرح به شما از طرف مشتری ارائه می‌شود. این تفکر که نباید فایل‌های ارسالی آنها را دستکاری کنید قابل درک است، زیرا باید دقیقاً همان چیزی را که مشتری سفارش داده چاپ کنید. با این حال، با بررسی کامل فایل، اغلب می توان از بروز اشتباهات بزرگ جلوگیری کرد، بنابراین بررسی آن ضرری ندارد. در نهایت مشتری از شما فقط یک چیز می‌خواهد و آن هم یک چاپ دیجیتال باکیفیت بالا روی پارچه مطابق با فایل ارسالی است. در بسیاری از موارد، امکان ایجاد تغییرات غیر محسوس در فایل برای جلوگیری از اشکالات چاپ وجود دارد (بدون هیچ تغییری در نتیجه که مطابق انتظارات مشتری از فایل اصلی باشد). در ادامه به چند خطای مهم و رایج در چاپ فایل‌های دیجیتال می‌پردازیم.

در مرکز تحقیقات شرکت اشتورک ، همیشه فایل طرح را قبل از چاپ کاملا بررسی می کنند. اگر اشتباهی در فایل دیده شود که منجر به خطاهای واضح در نتیجه چاپ نهایی در ماشین‌های چاپ دیجیتال با کیفیت بالا همچون (  dpi1200) JASMIN   شود، آن را به گونه ای تغییر می دهند که از خطاها جلوگیری شود اما نتیجه نهایی روی پارچه همان گونه است که از فایل اصلی انتظار می رود و مشتری منتظر آن است. پس از نهایی شدن طرح، عملیات چاپ شروع می‌شود. این خیلی مهم است که مطمئن شویم اشکال چاپ برگرفته از فایل و طراحی اولیه نباشد.

در زیر به چند مورد اشتباه اصلی و مهم در چاپ دیجیتال می‌پردازیم.

۱ رزولوشن فایل

اولین مورد از اشکالات شایع است: وضوح تصویر یا رزلوشن باید درست باشد. این بدان معناست که فایل باید وضوح کافی برای اندازه‌ای که قرار است چاپ کنید را داشته باشد. اگر یک فایل jpeg را از Google دانلود کرده و روی پارچه ای با عرض 1.80 متری چاپ کنید، قطعاً نتیجه نهایی بی کیفیت خواهد شد. این امر فشرده‌سازی تصویر نامیده می‌شود.

میزان وضوح مورد نیاز ، از طرحی به طرح دیگر متفاوت است و هیچ قانون مشخصی برای آن وجود ندارد. به‌عنوان ‌مثال در جایی یک طرح با 300dpi  خوب به نظر می‌رسد، اما در جای دیگر باید حداقل 600dpi   باشد. این قضیه را به‌دقت بررسی کرده تا از کیفیت نهایی چاپ مطمئن شوید.

یک نکته مهم‌تر: افزایش و تغییر رزولوشن در نرم افزارهای ویرایش عکس کارساز نیست! این مسئله به‌ویژه در مورد چاپ فایل‌های دیجیتال طرح‌های هندسی (Geometrics)  یا طرح‌هائی با الگوهای منظم و تکرارشونده دردسرساز است؛ زیرا چنین فایل‌هایی اغلب 254  dpi هستند. تغییر رزولوشن از ۲۵۴ به ۳۰۰ برای افزایش وضوح بهتر قابل‌درک است، اما این تغییر در برنامه‌های ویرایش عکس پیامدهایی دارد:

  • اگر مقیاس آن را کاهش دهید، بخشی از داده‌ها دور ریخته شده  و طرح ممکن است حاوی فضاهای خالی شود. به نمونه 150  dpiدر تصویر زیر دقت کنید.
  • اگر رزولوشن آن را بالاتر ببرید، نرم‌افزار باید خطوطی را اضافه کند که در فایل وجود ندارد. این امر منجر به نمایش خطوط یا نقاطی با الگوهای یکسان قابل تشخیصی برای چشم انسان شود به نمونه 720dpi  در تصویر زیر دقت کنید.

رزولوشن‌های‌‌مختلف

رزولوشن‌های‌‌مختلف
نمونه‌ای از طرح دایره: وضوح پایین با 150 dpi  منجر به انقطاع در خطوط شده است و در رزولوشن افزایش یافته به 720 dpi تکرار خطوط اضافه شده توسط نرم افزار به آسانی قابل مشاهده است.

هر دوی تغییرات باعث ایجاد خطا در نتیجه چاپ می‌شوند. خطاهایی که به طور مداوم هنگام چاپ علی‌الخصوص در طرح‌های هندسی نمایان می‌شوند. بنابراین، باید فایل‌های طرح از ابتدا با رزولوشن مناسب و بالا طراحی و ساخته شوند تا کمترین خطا را در چاپ داشته باشیم.

۲– اهمیت رنگ و شفافیت طرح

رزولوشن ‌بالایی که امروزه چاپگرها دارند چالش دیگری را ایجاد می‌کند. درگذشته، چاپگرها وضوح بسیار پایین‌تری داشتند (حدود 180 dpi در مقابل 1200 dpi امروزی). یک باور نادرست که اغلب شنیده می‌شود این است که این وضوح ‌بالا در چاپ دیجیتال روی پارچه قابل‌ مشاهده نیست. بر خلاف این باور چاپگرها اغلب موفق می‌شوند که فایل را بسیار دقیق‌تر از آنچه که روی دسکتاپ شما قابل‌ مشاهده است، چاپ کنند. تصویر زیر را ببینید، تفاوت فاحشی بین چاپ با دقت  600 dpi (چپ) و  1200 dpi (راست) روی پارچه وجود دارد!

چاپ روی پارچه

۳– در چاپ با وضوح ‌بالا، یک چالش دیگر نهفته است.

 مقدار توزیع  رنگ، در نواحی مختلف علی‌الخصوص در رنگ زمینه یا سطوح وسیع در طرح، می‌بایست با دقت بالا طراحی و توزیع شده باشد. در غیر این صورت، تفاوت‌ آن روی پارچه قابل‌مشاهده است. حتی اگر این تفاوت به‌سختی روی صفحه‌نمایش شما قابل مشاهده باشد، چاپگر به لطف وضوح‌ بالا موفق می‌شود تا تمایز بین سایه‌های مختلف را در چاپ نمایان کند.

اتفاق مشابهی نیز می‌تواند اتفاق بیفتد، جایی که رنگ‌های شدیدی در طرح وجود دارد، نتیجه می‌تواند یک‌رنگ مسطح بیش از حد اشباع و غیرمطلوب شود. در چنین مواقعی عموما کیفیت دستگاه چاپ زیر سوال می‌رود درحالی‌که دستگاه دقیقاً همان کاری را که از آن خواسته‌اید انجام داده، بنابراین طرح خود را بادقت هر چه بیشتر بازسازی کنید.

هنگام چاپ فایل‌های دیجیتال روی پارچه، همیشه مقادیر رنگ را به‌دقت در طرح بررسی کرده و مطمئن شوید که به ‌اشتباه از تنالیته متفاوتی در رنگ ‌استفاده نشده است. همچنین، دقت کنید که آیا رنگ‌هایی که در طراحی خود استفاده کرده‌اید برای چاپگر قابل ‌اجرا هست و آیا می‌توان آنها را روی پارچه مد نظرتان چاپ کرد؟ اکثر نرم‌افزارهای ویرایش عکس به شما این قابلیت را می‌دهند تا نمایه رنگ چاپگر خود را بارگیری کرده و به‌اصطلاح رنگ‌های خارج از محدوده آن را تشخیص دهید.

چاپ با وضوح ‌بالا
چیزی که درکامپیوتر به نظر می‌رسد یک‌رنگ مسطح است که بزرگ‌نمایی یا چاپ روی پارچه می‌تواند تفاوت‌های آن را نشان دهد.

۴– چاپ فایل‌های دیجیتال با رنگ‌های ترکیبی (قاب بندی به‌عنوان راه‌حل)

هنگام طراحی می‌توانید خلاقیت خود را به کار گرفته و از هر رنگی که می‌خواهید استفاده کنید. بااین‌حال، یک چاپگر پارچه دیجیتال فقط می‌تواند تعداد معینی از رنگ‌ها را چاپ کند. این بدان معنی است که هنگام طراحی برای چاپ باید از ترکیب رنگ‌های اصلی استفاده شود.

برای مثال رنگ آبی نظامی را در نظر بگیرید. این رنگ دقیقاً در چاپگر نیست، بلکه باید با ترکیب آبی، سیاه و فیروزه‌ای آن را ایجاد کرد. این 3 رنگ مختلف باید روی‌هم چاپ شده تا طرح موردنظر آبی نظامی به نظر برسد. این امر قطعا می‌تواند یک چالش بزرگ بوده و  عدم دقت در آن منجر به تفاوت رنگ شود.

چاپ فایل‌های دیجیتال

یکی از راه‌حل‌هایی که اغلب برای این مورداستفاده می‌شود، قاب بندی طرح است. این اصطلاحی است که در چاپ روتاری نیز استفاده می‌شود. حاشیه پیکسل بیرونی آن به یک‌رنگ (مثلاً مشکی) چاپ شده، سپس رنگ‌های دیگر (در مثال آبی نظامی: فیروزه‌ای و آبی) در داخل این حاشیه قرار می‌گیرند. این کار احتمال نمایش جابه‌جایی رنگ‌ها را کاهش داده و منجر به چاپ دقیق‌تر می‌شود.

ایجاد تفاوت در نتیجه چاپ

بررسی فایل (و انجام تنظیمات در صورت لزوم) می‌تواند ضایعات چاپ را به شدت کاهش دهد. دقت کنید این ضایعات در چاپ دیجیتال کم هزینه نیستند. به طور خلاصه، بررسی رزولوشن  و دقت در انتخاب و تنظیم رنگ در فایل اولیه بهترین روشی است که می‌توان در نتایج چاپ تفاوت ایجاد کرد. یا اگر طرح شما حاوی زمینه یا سطح وسیعی از چاپ از یک رنگ باشد ، از قاب بندی برای جلوگیری از اشتباه چاپی استفاده کنید.

در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر در زمینه چاپ دیجیتال با این دفتر تماس بگیرید.

مانا شگرد پایا

نمایندگی شرکت اشتورک SPGPrintsدر ایران

        

برای مطلع شدن از آخرین مطالب
ایمیل خود را وارد کنید!

اکنون دیدگاهی اضافه کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *