متریال چاپ دیجیتال: کدام پارچه برای چاپ دیجیتال بهتر است؟

آیا چاپ دیجیتال منسوجات می‌تواند برای شرکت شما سودآور باشد؟ پیش از پاسخ به این سؤال ضروری است که بدانید چاپ دیجیتال با در نظرگرفتن موادی که روی آن چاپ می‌شود، به چه امکاناتی نیاز دارد.

چاپ دیجیتال بر منسوجات، جدیدترین نوآوری در صنعت چاپ پارچه است. تعداد فزاینده‌ای از شرکت‌ها در حال ورود به صنعت چاپ دیجیتال هستند که مزیت رقابتی آنها، سرعت تولید بالا و امکان چاپ طرح‌های پیچیده و ظریف است. قبل از تصمیم‌گیری درمورد اینکه آیا چاپ دیجیتال منسوجات می‌تواند برای شرکت شما سودآور باشد یا نه، بهتر است بدانید که این صنعت برای پارچه‌هایی که می‌توان روی آنها چاپ دیجیتالی انجام داد، چه امکاناتی لازم دارد.

توضیح فناوری چاپ دیجیتال منسوجات

چاپ دیجیتال منسوجات یک روش چاپ مبتنی بر جوهرافشانی است که چاپگرها را قادر می‌سازد که طرح‌های کیفیت بالا را روی طیف وسیعی از پارچه‌ها چاپ کنند. بااین‌وجود، پارچه‌هایی وجود دارند که برای این روش چاپ، مناسب نیستند. در این مقاله به شما می‌گوییم از کدام پارچه‌ها می‌توان در چاپ دیجیتال استفاده کرد و کدام پارچه‌ها برای این کار مناسب نیستند. همچنین مشخص می‌کنیم که کدام پارچه‌ها برای چاپ دیجیتال مناسب‌ترند.

درک کامل اینکه چرا از برخی پارچه‌ها نمی‌توان برای چاپ دیجیتال استفاده کرد، نیازمند درک فناوری پشت چاپ دیجیتال است. در چاپ دیجیتال، مواد ابتدا باید پردازش شوند، سپس با سرعت بالا از چاپگر جوهرافشان عبور ‌کند. این نوع دستگاه چاپ، فرمان را از فایل دیجیتال یک طرح قابل چاپ می‌گیرد؛ یعنی اطلاعات رنگی مناسب را می‌خواند و طبق آن، رنگ‌ها را روی پارچه چاپ می‌کند.

پارچه توسط قطرات ریز جوهر رنگ می‌شود. این قطرات توسط هد پرینتر از انواع متعدد تولید می‌شود. هد پرینترها چند میلی‌متر بالاتر از بستر چاپ قرار می‌گیرند. (به‌عنوان‌مثال در تکنولوژی انحصاری شرکت اشتورک با نام آرشر Archer+ فاصله 4 میلی‌متری از بستر را امکان‌پذیر می‌کند).

چاپ دیجیتال منسوجات

متریال چاپ دیجیتال

هد پرینترهای متعدد، چاپ طرح‌های باکیفیت را تضمین می‌کنند و سرعت تولید بالا را ممکن می‌سازند. اما به دلیل نزدیک بودن این نازل‌ها به پارچه، پارچه‌هائی وجود دارند که نمی‌توان از آنها برای چاپ دیجیتال استفاده کرد. به‌عنوان‌مثال، پارچه‌هایی که تارهای کاملاً شل یا آزاد دارند یا دارای پرز بلند هستند، ممکن است با هد پرینترها تماس پیدا کنند و باعث خسارت شوند.

چاپ دیجیتال را می‌توان هم برای پارچه‌های بافته شده و هم برای پارچه‌های بی‌بافت استفاده کرد. در ادامه مشخص می‌کنیم که کدام نوع پارچه برای چاپ دیجیتال مناسب بوده و کدام برای چاپ دیجیتال مناسب نیستند. همچنین اشاره خواهم کرد که کدام نوع جوهر با بستر چاپ دیجیتال به‌خوبی مطابقت دارد.

  • پنبه (کتان)

پنبه یک الیاف طبیعی است که به دلیل کنترل بالای رطوبت، راحتی و دوام، به‌طور ویژه در صنعت مد و پوشاک استفاده می‌شود. با یک دستگاه چاپ دیجیتال می‌توانید روی پنبه چاپ کنید. البته برای به‌دست‌آوردن بالاترین کیفیت ممکن، اکثر چاپگرهای دیجیتال از جوهرهای راکتیو استفاده می‌کنند؛ زیرا چاپ راکتیو بهترین زیردست را پس‌از شستشو خواهند داشت.

  • ویسکوز

ویسکوز نیز یکی پارچه‌های پر مصرف در چاپ دیجیتال است که به طور گسترده در صنعت مد استفاده می‌شود و مانند چاپ روی پنبه، هنگام چاپ روی ویسکوز با جوهر راکتیو بهترین نتیجه را خواهید گرفت.

  • پشم

چاپ دیجیتال روی پشم امکان‌پذیر است، اما بستگی به نوع پشمی دارد که استفاده می‌کنید. به‌عنوان‌مثال اگر می‌خواهید روی پشم با پرز بلند چاپ کنید، هدهای پرینتر باید تاحدامکان دور از بستر قرار گیرند؛ زیرا ضخامت نخ پشمی پنج‌برابر قطر نازل در هد پرینتر است و می‌تواند به آنها آسیب جدی وارد کند.

به همین دلیل، باید چاپگر دیجیتالی‌ را انتخاب کنید که به شما امکان می‌دهد تا هد پرینترهای خود را در فاصله قابل‌توجهی از بستر قرار دهید. تکنولوژی آرشر شرکت اشتورک هلند Archer+ از فاصله چهار میلی‌متر پارچه عمل پاشش را انجام می‌دهد که در مقایسه با فاصله معمولی 1.5 میلی‌متری، به شما این امکان را می‌دهد که به‌صورت دیجیتالی روی عمده پارچه‌ها (حتی پشم با پرز بلند) چاپ بزنید.

  • ابریشم

یکی دیگر از الیاف طبیعی که می‌تواند به‌عنوان یک متریال چاپ دیجیتال استفاده قرار گیرد، ابریشم است که روی آن می‌توان با جوهر راکتیو (برای زمان‌هایی که کیفیت زیردست پارچه در اولویت است) یا با جوهرهای اسیدی (هنگامی که طیف رنگ اولویت دارد) چاپ کرد.

  • لاکرا پلی آمید

لاکرا پلی‌آمید نوعی پارچه است که عمدتاً برای لباس شنا و لباس ورزشی استفاده می‌شود و امکان چاپ دیجیتال را دارد. البته بهتر است با جوهر اسیدی روی آن چاپ انجام داد؛ زیرا بالاترین درخشندگی رنگ، ثبات شستشو، مقاومت در برابر آب ‌شور و کلر را به دست می‌آورید.

  • پلی استر

در چند سال گذشته، پلی استر به یک ‌پارچه محبوب در صنعت مد تبدیل شده است. بااین‌حال، جوهر متداول برای چاپ روی پلی‌استر یعنی جوهر دیسپرس، هنگام چاپ با چاپگرهای دیجیتال پرسرعت به‌خوبی کار نمی‌کند که معمولاً مشکل آن آلودگی چاپگرها از طریق آلودگی جوهر است.

بنابراین، شرکت‌ها به چاپ سابلیمیشن (روی کاغذ) روی آورده و حتی اخیراً موفق شدند تا مستقیماً روی پارچه پلی‌استر، چاپ سابلیمیشن انجام دهند(بدون کاغذ). هرچند دستگاه چاپ مستقیم سابلیمیشن روی پارچه، بدلیل نیاز به نوار نقاله برای نگهداری پارچه، گران‌تر است اما در هزینه‌های کاغذ مصرفی صرفه‌جویی می‌‌شود و نیازی هم به بخاردادن یا شستشو نیست.

عموماً چاپ سابلیمیشن بر روی پلی‌استر نسبت به چاپ با جوهرهای دیسپرس، نرمی زیردست کمتری دارد؛ اما برای ماندن در دنیای مد راهکاری قابل‌قبول است.

  • پارچه‌های مخلوط

پارچه‌هایی که از دو نوع متریال مختلف تشکیل شده‌اند، می‌توانند کار با ماشین‌های چاپ دیجیتال را به چالش بکشند؛ زیرا در هر بار استفاده از دستگاه، فقط یک نوع جوهر می‌توان استفاده کرد و ازآنجایی‌که هر متریالی جوهر مناسب خودش را نیاز دارد، باید از جوهری استفاده کنید که مناسب متریال غالب در آن باشد. از طرفی این انتخاب می‌تواند باعث شود جوهر به مواد دیگری که در پارچه استفاده می‌شود نچسبد و باعث رنگ‌پریدگی آن شود.

به‌طورکلی، چاپگرهای پارچه دیجیتال می‌توانند چاپ دیجیتال مخلوط را با نسبت 70 تا 30 درصد انجام دهند. به‌عنوان‌مثال، پارچه مخلوط متشکل از 70٪ پنبه و 30٪ پلی‌استر را می‌توان با جوهرهای راکتیو چاپ کرد. اما پارچه مخلوط با نسبت 60-40٪ عمق رنگ را محدود می‌کند.

تولید طرح‌های باکیفیت بر روی طیف گسترده‌ای از متریال چاپ دیجیتال

به طور خلاصه، جواب این سؤال که «کدام پارچه برای چاپ دیجیتال بهتر است؟» به محصول نهایی شما بستگی دارد؛ زیرا تقریباً تمام پارچه‌ها را می‌توان به‌شرط انتخاب جوهر مناسب به‌عنوان متریال چاپ دیجیتال استفاده کرد.

چاپ دیجیتال منسوجات شما را قادر می‌سازد تا کیفیت چاپ را بهبود بخشیده و سرعت تولید خود را افزایش دهید. به همین دلیل، هرروزه تعداد بیشتری از شرکت‌های چاپ، به چاپ دیجیتال اقبال نشان می‌دهند و در این زمینه سرمایه‌گذاری می‌کنند.

 اما چاپ دیجیتال منسوجات چگونه می‌تواند به شرکت شما کمک کند تا فرایند چاپتان را بهینه کرده و نیازهای مشتریان را برای چاپ تیراژهای کوتاه‌تر، چرخش سریع و طرح‌های باکیفیت بالا برآورده کنید؟

شرکت Adalberto Estampados از کشور پرتغال می‌خواست پاسخگوی رشد سریع مد باشد و درعین‌حال استانداردهای کیفیتی جدیدی را به مشتریان خود ارائه دهد. چاپ دیجیتال منسوجات راه‌حلی برای این چالش بود. با کمک دستگاه چاپ دیجیتال تک‌گذر PIKE از شرکت اشتورک، آنها موفق شدند زمان و هزینه‌های تولید را کاهش داده و خواسته‌های مشتریان خود را برآورده کنند. در صورت نیاز به دریافت فایل نتیجه آزمایش و ریز هزینه‌های تولید این شرکت پرتغالی با دستگاه PIKE، بر روی نام این شرکت کلیک کنید.

برای مطلع شدن از آخرین مطالب
ایمیل خود را وارد کنید!

اکنون دیدگاهی اضافه کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *