عکاسی لیزر UV و حکاکی روی شابلون‌های چاپ روتاری

چگونه می توان بهترین نتیجه را در شابلون سازی به دست آورد؟

برای کسب بهترین خروجی در چاپ روتاری، علاوه بر یک طرح و شابلون خوب، تجهیزات شابلون سازی مناسب نیز مورد نیاز است. اما چه چیزی تعیین می‌کند که تجهیزات شابلون سازی شما چقدر با فرآیندتان مطابقت دارد؟ چگونه می توان بهترین نتیجه را گرفت؟

برای داشتن بهترین خروجی کیفی، عملیات شابلون سازی می تواند به اندازه خود چاپ مهم باشد. با تجهیزات شابلون سازی مناسب، مطمئن می‌شوید که شابلون روتاری شما کاملاً برای انجام کار آماده است. اگر شابلون سازی به درستی انجام نشود، چاپ نهایی با اشکال مواجه خواهد شد. بنابراین، برای کسب بهترین خروجی، علاوه بر یک طرح و شابلون خوب، تجهیزات شابلون سازی مناسب نیز مورد نیاز است.

بر همین اساس شرکت اشتورک هلند به تازگی دستگاه ارتقا یافته SmartLEX خود را روانه بازار کرده است. ماشین‌ جدید با نام ASPEN ، دارای 15 تا 40% بهره‌وری بیشتر نسبت به مدل قبلی خود است که تا حد زیادی ساخت شابلون برای ظریف ترین طرح ها را ممکن می سازد.

فناوری عکاسی لیزر UV و حکاکی لیزری مسقیم برای چاپ پارچه

دو فناوری اصلی برای آماده سازی شابلون‌های روتاری وجود دارد. اولین انتخاب، حکاکی مستقیم لیزری است که یک فرآیند خشک و تک مرحله ای است. در این تکنولوژی، شابلون لاک کشی شده به دستگاه منتقل می‌شود و عملیات حکاکی از فایل دیجیتال مستقیما بر روی شابلون پیاده می‌شود. این فرآیند پایدار و ساده، استفاده از مواد مصرفی پرهزینه مانند فیلم یا جوهر را حذف می کند. پس از حکاکی نیز هیچ فرآیند شستشوئی لازم نیست و شابلون بلافاصله پس از نصب رینگ، بر روی ماشین چاپ قرار می‌گیرد. با حذف مرحله شستشو و خشک کردن، به غیر از کاهش مصرف انرژی و زمان در شابلون سازی، حداقل آسیب به شابلون در جابه‌جایی و انجام عملیات‌های اضافه را خواهیم داشت. به طور متوسط شابلون در کمتر از یک ساعت آماده نصب بر روی ماشین چاپ است.

دومین انتخاب ، تکنولوژی عکاسی لیزری UV است. این تکنولوزی مناسب شرکت‌هایی است که در حال حاضر از روش های سنتی فیلم و زینک استفاده می‌کنند و دارای تاریکخانه و سیستم شست و شوی شابلون هستند. بهره‌وری بالا و سرمایه اولیه کم، دلیلی است که بسیاری از شرکت ها این فناوری را انتخاب می‌کنند.

در این روش از زمان ورود شابلون به بخش شابلون سازی تا نصب آن بر روی ماشین چاپ، حدود سه ساعت زمان لازم است که در عین حال برای طرح های بسیار ظریف و تِرام‌ها، کیفیت فوق العاده ای در حکاکی شابلون به ما ارائه می‌دهد.

اگرچه این روش زمان بیشتری نسبت به حکاکی لیزر مستقیم نیاز دارد اما مزایایی غیر قابل چشم پوشی برای فرآیند شابلون سازی شما دارد.

در زیر گردش کار هر دو فرآیند را مشاهده کنید:

تصویر 1
تصویر 2

عکاسی لیزر UV و حکاکی لیزری شابلون چاپ روتاری :

چگونه کیفیت حکاکی بر روی شابلون‌های روتاری خود را بهبود ببخشید

برای بهترین و کارآمدترین فرآیند شابلون‌سازی، باید به چند عامل توجه داشت. شابلون سازی شروع فرآیند چاپ شما است و یک شروع خوب برای داشتن یک خروجی باکیفیت ضروری است. این مورد در هر دو فناوری حکاکی لیزری و عکاسی لیزری UV شابلون صادق است.

  • بهره وری

می دانیم که اولین مرحله چاپ، شابلون سازی است و این مرحله تاثیر به سزایی در کیفیت چاپ نهایی دارد. اگر فرآیند شابلون سازی طولانی شود، کل فرآیند چاپ زمان بر خواهد بود. به همین دلیل بهره وری و کارایی تجهیزات شابلون سازی امری حیاتی است.

کارشناسان شرکت اشتورک جدیدا تکنولوژی ASPEN را به بازار معرفی کرده اند که بهره‌وری مورد نیاز را فراهم می‌کنند. با افزایش سرعت جابجایی و بازگشت هد عکاسی UV  به نقطه شروع کار ، شما می توانید شابلون‌های بیشتری را روزانه یا در مدت زمان مشخصی آماده کنید.

به طور کلی این ماشین جدید دارای بالاترین نسبت کیفیت به کمیت ممکن می باشد و به لطف آن می توانید بدون معطلی فرآیند چاپ را شروع کرده و سرعت آن را افزایش دهید.

  • رزولوشن و نرم افزار طراحی

مهمترین اصل در فرآیند چاپ، رسیدن به نتیجه مطلوب است. بدیهی است که این اصل در مورد فرآیند شابلون سازی نیز صدق می کند. همانطور که در مقدمه ذکر شد، عملیات شابلون سازی نامناسب باعث کاهش کیفیت طراحی می‌شود. وضوح و امکانات طراحی تجهیزات شابلون سازی، مانند حکاکی شابلون روتاری، بسیار مهم است.

به خصوص برای طرح‌های هندسی و بسیار دقیق، وضوح بسیار حائز اهمیت است. شرکت اشتورک (SPGPrints)، بر این باور است که تجهیزات شابلون سازی نباید عامل محدود کننده‌ای برای طراحی شما باشد. به همین دلیل ماشین‌های این شرکت معمولاً می‌توانند با وضوح 2032 dpi کار کرده و وضوح در ASPEN جدید حتی می‌تواند به 2540 dpi هم برسد. این بدان معناست که هر طرحی را می توان با بالاترین سطح کیفی ساخت.

برای طرح‌های سایه روشن و دیگر طرح‌های حساس به موره( moiré )، قابلیت رستر( Raster ) دستگاه عامل تعیین‌کننده ای است که با دقت بالا در ماشین‌های اشتورک در نظر گرفته می‌شود. نرم‌افزار طراحی مورد استفاده در ماشین‌ها با نام   BestIMAGE، نیز دارای ویژگی‌هایی است که منجر به کاهش moiré می شود. این نرم افزار، فرآیند طراحی پارچه را کارآمد و آسان تر می کند.

  • نصب شابلون روتاری

یکی دیگر از عوامل مهم در فرآیند شابلون سازی، نصب شابلون است. در هر دو فناوری عکاسی لیزری UV و حکاکی لیزری، شابلون باید به طور مناسب در دستگاه حکاکی نصب و در طول فرآیند ثابت باشد. در غیر این صورت، قطعا ظرافت لازم در طرح بر روی شابلون پیاده نخواهد شد.

در به روز ترین دستگاه های ASPEN، ثبات شابلون در طول فرآیند عکاسی با دو قابلیت زیر فراهم می شود.

اولین مورد، “فشار باد یکنواخت” از داخل در طول شابلون است که کمک می کند تا شابلون در طول فرآیند عکاسی ثابت بماند.

مورد دوم “سیستم تقویت رینگ” است که نصب آن منجر به پایداری بیشتر شابلون می‌شود. این قابلیت به خصوص برای شابلون‌های طولانی و همچنین طرح های چند رنگ، ارزشمندتر است. رنگ های موجود در این طرح‌ها، باید بدون هیچ فاصله ای از هم در کنار یکدیگر قرار گیرند. ناپایداری در گردش شابلون در دستگاه حکاکی، منجر به بروز ناهماهنگی‌هایی می شود که فاصله بین رنگ ها را نشان می دهد.

ASPEN

عکاسی لیزری UV قابل اعتماد برای شابلون سازی

نکات ذکر شده در این مقاله نشان می دهد که انتخاب تجهیزات شابلون سازی چقدر اهمیت دارد.  ASPEN برای بهینه سازی در بهره‌وری، تناسب و وضوح در فرایند شابلون سازی ساخته شده است. این دستگاه عکاسی لیزری UV با تابش برشابلون لاک کشی شده، نواحی غیرتصویری طرح شما را عکاسی یا سفت می‌کند. در این ماشین به دلیل مصرف کمتر انرژی، نیازی به سیستم خنک کننده آبی نداریم. به منظور سهولت کار با این دستگاه کارشناسان شرکت اشتورک آن را  با یک نرم افزار کاربر پسند ارائه کرده اند که وضعیت فرآیند عکاسی از شابلون شما  را به طور مداوم بر روی مانیتور نشان می دهد.

بهترین فرآیند چاپ برای نتیجه‌ای عالی

برای به دست آوردن بهترین نتایج چاپ، کل فرآیند چاپ از جمله شابلون سازی از اهمیت بالایی برخوردار است. دستگاه چاپ، نوع شابلون، طراحی و تجهیزات شابلون سازی همگی تعیین کننده نتیجه ای هستند که شما به مشتریان خود تحویل می دهید.

کل مراحل چاپ خود را از نوع شابلون تا خروجی ماشین چاپ بررسی کنید و در هر مرحله که نیاز به مشاوره و بهبود وضعیت دارید، می‌توانید با کارشناسان شرکت اشتورک در تماس باشید.

منتظر دیدار شما در نمایشگاه ایتما در میلان ایتالیا از تاریخ 18 تا 24 خرداد ماه در سالن 7 غرفه D101 هستیم.

برای مطلع شدن از آخرین مطالب
ایمیل خود را وارد کنید!

اکنون دیدگاهی اضافه کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *